Column Hilverbode: ‘Dan vraag je toch gewoon even subsidie aan’

Column Hilverbode: ‘Dan vraag je toch gewoon even subsidie aan’

Deze column werd op 21 mei 2026 gepubliceerd in De Hilverbode

‘Dan vraag je toch gewoon even subsidie aan’

Het klinkt zo simpel. Totdat je er zelf voor staat. 

De Zomermarkt in Baarschot was de aanleiding dat Jacqueline de Wit, stuurgroeplid van comité Baarschot, bij Tussenheid aanklopte om mee te denken. 
 
Vooral het onderwerp subsidies liet haar niet los. 

Want eerlijk: hoe werkt dat nou écht, zo’n subsidieaanvraag? “Dan vraag je toch wat geld aan,” hoor je vaak. Maar waar begin je? Welke fondsen zijn er? En waar moet je op letten? Jacqueline vertelt: 

Toen ik de oproep voor de Leergang Subsidiemanagement zag, heb ik me meteen aangemeld. Uit nieuwsgierigheid, en vanuit de behoefte om het zelf te leren. Buiten mijn eigen cirkel stappen. Op eigen benen staan. 
 
Eerlijk, de eerste bijeenkomst was even slikken. Iedereen had een concreet idee om mee aan de slag te gaan, behalve ik. Is dit wel iets voor mij? Ik heb er een nacht slecht van geslapen. Maar doordat het bespreekbaar was, verdween die twijfel snel. De leergang bleek geen strak keurslijf. Naast de vaste kennismodules is het een organisch proces waarin ruimte is voor vragen en je eigen ontwikkeling. 

En voor elkaar. 

Wat volgde was een samenwerking waarin alle deelnemers elkaar echt verder hielpen. Ik leerde mijn plannen helder te verwoorden en scherper neer te zetten. Vooral het werken met het verduurzamingsmodel verraste mij: niet alleen kijken naar geld, maar juist naar mensen, netwerk en draagkracht. 

Dat heeft me misschien nog wel het meest gebracht. 

Ik denk nu groter. Niet alleen voor dit ene project, maar voor alles wat er op mijn pad komt. De kennis die ik opdeed, pas ik meteen toe en ik sta hierdoor steviger in mijn schoenen. Een idee schrijf ik makkelijker uit, stel kritischer vragen en dien aanvragen met meer vertrouwen in. 

Is het iets voor erbij? Nee. Je moet er tijd en energie in steken. Maar wil je echt leren hoe je subsidie inzet als middel, niet als doel, meld je dan aan. 

Niet alleen voor de kennis. Maar vooral voor wat er ontstaat als je samen leert denken en doen. “Ik kijk nu al uit naar de volgende bijeenkomst,” aldus Jacqueline de Wit. 

Eind juni start Tussenheid met de zevende Leergang Subsidiemanagement onder de bevlogen leiding van Marjolein Pauel, subsidie verbinder bij Tussenheid. 

Geen theorie om de theorie. Wel concrete stappen waar je direct mee verder kunt. 
 
Aanmelden t/m 2 juni via subsidies@tussenheid.nl. 
Data bijeenkomsten in overleg, start eind juni, bij Vrijthof 11 in Hilvarenbeek. 
tussenheid.nl/leergang-subsidiemanagement 

Of lees het artikel in De Hilverbode.